Buradasın Ankara Psikolog » PSİKOLOJİ » Akıl Sağlığına Dair Efsaneler ve Gerçekler

Akıl Sağlığına Dair Efsaneler ve Gerçekler

Akıl sağlığına dair çok fazla bilgi dolaşıyor birçok ortamda. Ancak bu bilgilerin birçoğu gerçek olmaktan uzak olabiliyor. Sizin için en çok yanlış bilinen konuları ve gerçeklerini derledik.

Efsane: Akıl sağlığına dair problemler beni etkilemez.

Gerçek: Aslında bu problem sanıldığından daha yaygındır. Günümüzde her dört kişiden biri hayatının bir döneminde ruhsal hastalıklardan etkilenmektedir. Amerikan istatistiklerine göre her on genç yetişkinden biri ağır depresyon ve her 25 kişiden biri şizofreni, bipolar bozukluk gibi ciddi rahatsızlıklar yaşamaktadır.

Efsane: Çocuklar ruh sağlığına dair problemler yaşamazlar.

Gerçek: Çok küçük çocuklar bile ruhsal sağlıklarına dair sorunlar yaşayabilirler. Bu problemler genellikle biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörlerin etkileşimiyle oluşur. Ruhsal hastalıkların yarısının belirtileri 14 yaşından önce görülür ve hastalıkların yaklaşık dörtte üçü 24 yaşından önce baş gösterir.

Efsane: Ruhsal hastalığa sahip kişiler saldırgan ve dengesiz kişilerdir.

Gerçek: Ruhsal hastalık tanısı olan kişilerin çok büyük bir çoğunluğunun saldırganlık açısından sağlıklı kişilerden bir farkı yoktur. Hastalardan saldırgan davranışlar sergileyenlerin oranı %3-%5 ten öteye geçmemektedir. Aksine ruh sağlığı bozuk kişilerin saldırıların kurbanı olma olasılığı nüfusun geri kalanından 10 kat daha fazladır.

Efsane:  Zayıf kişilik özellikleri ve kişilerin karakterlerindeki kusurlar ruhsal hastalıklara neden olur. Kişiler yeterince çabalarlarsa bu sorunlardan kurtulurlar.

Gerçek: Ruhsal problemlerin tembel veya zayıf olmakla hiçbir alakası yoktur. Ruhsal sağlık birçok faktörden etkilenebilir. Bu faktörler: genler, fiziksel hastalıklar, yaralanmalar, beyin kimyası, travma ve istismar, ailenin ruh sağlığı geçmişi vs vs.

Efsane: Ruh sağlığı bozulmuş birine yardım etmek imkansızdır. Ruhsal hastalıkların tedavisi yoktur.

Gerçek: Araştırmalar ruhsal hastalıklara sahip çoğu kişinin gelişme gösterdiğini ve birçoğunun tamamen iyileştiğini kanıtlamaktadır. İyileşmek kişilerin bulundukları topluluk içerisinde yaşayabilme, çalışabilme ve tamamen katılım gösterebilmeleriyle ölçülür.

Efsane: İlaç kullanmak yerine terapiye gitmek zaman kaybıdır.

Gerçek: Ruhsal sağlık sorunlarına yönelik terapilerin tedavisi kişiden kişiye değişmektedir. Kimisi ilaç, kimisi terapi, kimisi de her ikisiyle tedavi edilir.

Efsane: Ruhsal sorunlar yaşayan birine yardım edemem.

Gerçek: Bu gibi durumlarda arkadaşların ve sevilenlerin destekleri çok büyük gelişmelere yol açabilir. Aile ve arkadaşlar kişinin yardım aramasına ve yardıma ulaşmasına destek verir, ruh sağlığına dair bilgi edinip yanlış uygulamaları engelleyebilir, toplumun yanlış etiketlemelerine karşı sevdiklerinin yanında olup onları savunurlar.

Efsane: Ruhsal hastalıkları önlemek imkansızdır.

Gerçek: Alanda yapılmış çok sayıda çalışma ruhsal hastalıkların risk faktörlerini gözler önüne serer. Bilinen risk faktörlerine odaklanarak ruhsal hastalıkları önlemek mümkündür.