Buradasın Ankara Psikolog » Psikoterapi Teknikleri » İdeal Bir Terapist Nasıl Olmalıdır?

İdeal Bir Terapist Nasıl Olmalıdır?

Psikoterapi alacağınız zaman önünüze bir seçenek sunulsa, özgüveni yüksek bir terapisti, kendisi ile ilgili şüpheler içinde bulunan bir terapiste tercih edersiniz. Çünkü sizin sıkıntılarınızı dinleyecek ve yardımcı olacak birisinin olabildiğince iyi olmasını istersiniz.

Fakat,Clinical Psychology and Psychotherapy dergisinde yayınlanan son makaleye göre, kendinden kuşku duyan terapistlerle görüşen danışanlar, özgüveni yüksek terapistleri olan danışanlara göre daha başarılı bir ilerleme kat ediyorlar. Araştırmacılar sonuç kısmında, hem kendisinden kuşku duyan hem de özgüveni ve özsaygısı yüksek olan terapistlerin ideal terapistler olduklarını ifade ediyorlar.

Bunu test etmek adına araştırmacılar Norveç’te 70 farklı psikoterapist tarafından terapi göre 255 danışanı inceliyorlar. Danışanlar klinik semptomlar ve rahatsızlıklar açısından oldukça çeşitlilik gösterseler de en sık görülen rahatsızlıklar kaygı bozuklukları ve depresyon oluyor. Danışanların yaklaşık yarısı da kişilik bozukluklarının belirleyici kriterlerini taşıyorlar. Terapistlerin çoğunluğu psikodinamik yaklaşımı uygularken, %29’u hümanistik yaklaşımla, %28’i ise bilişsel davranışçı yaklaşımla çalışıyor.

Terapistler önce mesleki şüpheleri ve özgüvenleri ile ilgili çeşitli ölçekleri dolduruyorlar. (Örneğin, danışanlarına yarardan çok zarar getirmekle ilgili kaygıları soruluyor.). Verdikleri cevaplarla sorunlarla başa çıkma becerileri ve kendilerine karşı suçlama-koruma gibi inançları ölçülüyor. Bu arada danışanlara ise ilişkisel problemlerinin ve terapi öncesinde, sırasında ve sonrasında ortaya çıkan stres seviyelerinin ölçüldüğü testler uygulanıyor.

Bir önceki araştırmalarla paralel sonuçların ortaya çıktı bu çalışmada, kendisiyle ve mesleğiyle ilgili sorgulamalar içinde bulunan terapistlerin tedavi ettikleri danışanlarda, ilişkisel sorunların azaldığı ve stres seviyesinin düştüğü görülüyor. Diğer yandan, tüm deney sürecinde en başarılı ilerleme kat eden danışanlara bakıldığında ise bu danışanların terapistlerinin hem kendisinden şüphe duyan hem de özgüveni ve özsaygısı yüksek kişiler oldukları bulunuyor.

Makale için:

Nissen-Lie, H.,Rønnestad, M., Høglend, P., Havik, O., Solbakken, O., Stiles, T., &Monsen, J. (2015). Love Yourself as a Person, Doubt Yourself as a Therapist? ClinicalPsychology&Psychotherapy DOI: 10.1002/cpp.1977