Buradasın Ankara Psikolog » Cinsel Yaşam » Kadınlarda Cinsel Sorunlar: İsteksizlik, Orgazma Olamama

Kadınlarda Cinsel Sorunlar: İsteksizlik, Orgazma Olamama

Evli, bekar, genç ya da yaşlı tüm kadınların cinselliğe ilgisi ve tepkisi birbirinden farklıdır. Kadının cinsel işlevi yalnızca cinsel ilişki ile sınırlı değildir. Kadının, bir kadın olarak kendisi hakkındaki duygu ve düşünceleri de cinselliğini etkiler.

Kadınlarda Cinsel Sorunlar-Problemler

Bazı kadınlar yaşamlarının bir döneminde cinsellikle ilgili sorunlar yaşarlar ve kadınların çoğu eşleri, yakın bir arkadaşları ya da doktorları ile cinsel kaygıları hakkında konuşmaktan kaçınırlar.

CİNSELLİK
Cinsel kimlik tüm yaşam boyunca şekillenir ve yeniden şekillenir. Cinsel gelişimi ise bazı faktörler etkiler. Bunlar arasında erken yaşlardaki rol modelleri, dinsel inançlar ve başlangıçta yaşanan cinsel deneyimler (iyi veya kötü) sayılabilir.

CİNSEL SORUNLAR
Bir kadının cinsel tepki döngüsü içerisindeki ilerleyişi her seferinde büyük farklılık gösterebilir. Cinsel tepki aşamalarından geçiş tarzlarının hiçbiri diğerinden daha ?normal? değildir. Ancak bu aşamalardan herhangi birinin yaşanmaması cinsel sorunlara neden olabilir.

Cinsel tepki aşamaları nelerdir?
Bir kadın seks yaparken bedeni düzenli bir tarz izler. Cinsel tepkinin dört aşaması vardır:

Arzu
Uyarılma
Orgazm
Çözülme

Cinsel tepki iki kişi arasındaki karmaşık bir fiziksel ve duygusal etkileşime bağlıdır.

Cinsel sorunlar hamilelik ya da hastalık gibi fiziksel durumlara bağlı olabileceği gibi günlük stres, eşler arasında iletişim kopukluğu, cinsel performans hakkında gerçekçi olmayan beklentiler ya da güven ve sadakate ilişkin sorunlarla da bağlantılı olabilir.

İsteksizlik
Sekse yönelik ilginin az olması ?ya da cinsel istek azlığı- kadınlarda en sık görülen cinsel sorundur. Cinsel isteğin az olması durumunda kadının uyarılması zorlaşabilmektedir.
Kadınların çoğu cinsel isteğin az olmasında iş, aile, çocuk ve para gibi konulardaki günlük streslerin etkili olabildiğini düşünmektedir.

Orgazm olamama
Kadınların çoğu cinsel aktivite sırasında orgazm olabilir. Bazıları cinsel ilişki sırasında orgazm olurken, bazıları da mastürbasyon ya da eşin el veya oral seks yoluyla kendilerini uyarması ile orgazma ulaşabilir.

Orgazma ulaşma ile ilgili sorunlar seksle ilgili olarak çocuklukta öğrenilen olumsuz duygulara bağlı olabilir. Cinsel taciz gibi seksle ilgili travma yaşayan kadınlar orgazma ulaşmakta zorluk çekebilir.
Ancak bir kadının seks sırasında orgazma ulaşmaması başarısızlık anlamına gelmez. Kadın için sevgi, yakınlık, sıcaklık, tensel ve duygusal paylaşım da yeterli olabilmektedir.

Cinsel ilişki sırasında ağrı
Seks sırasında ya da sonrasında yaşanan ağrıya disparoni adı verilir. Penisin vajinaya girişi sırasında ya da derin giriş sırasında veya seks sonrasında yaşanan ağrılar söz konusu olabilir. Bu ağrı yüzeyel olabileceği gibi pelvisin ortasında, tek ya da her iki yanında hissedilen derin ağrılar olabilir.

Disparonide en yaygın neden vajinanın yeterince kayganlaşmaması olmaktadır.
Vajinusmuş da seks sırasında ağrılara neden olabilir. Vajinusmus Pubik kasların ve vajina alt bölümünün kasılmasıdır. Vajinaya girişin son derece ağrı verici olmasına neden olabilir

CİNSEL İŞLEVİ ETKİLEYEBİLEN BAZI DURUMLAR
Bazı durumların cinsellik üzerinde çok büyük etkileri olabilmektedir. Bunların bir kısmı grip gibi hastalıklar ya da hamilelik gibi kısa vadeli durumlar olabilirken bazıları da zaman içerisinde kalıcılık gösteren ve çiftin uyum göstermesini gerektiren durumlar olabilmektedir.

Hamilelik
Çoğu halde hamilelik sırasında cinsel aktivitenin değişmesi gerekmez. Belirli durumlar söz konusu olmadıkça seks fetusu etkilemez.

Menopoz
Kadınlar menopoza yaklaşırken cinsel istek de yavaş yavaş azalabilir, uyarılma zorlaşabilir ve seks sırasında ağrılar yaşanabilir. Menopoz sonrasında oluşan östrojen eksikliği vajinanın kurumasına neden olur.

Kanser
Kanser teşhisi koyulan kadınlar hastalığın cinsel yaşam üzerindeki etkilerinden dolayı da kaygılar duyarlar. Ameliyat, radyasyon ve kemoterapi ağrı verici olabilir ve kadının enerjisini tüketebilir. Ayrıca ölüm korkusu, beden şeklindeki değişimler veya eşin reddetmesi gibi sorunlarla da mücadele etmek kadını zorlar.

Kronik hastalıklar
Diyabet, arterit veya kalp hastalıkları gibi yaşam boyu devam eden kronik hastalıklar kadının benlik imajı ve seksüel hissetme kabiliyetini önemli ölçüde etkileyebilir. Bazı ilaçlar da cinsel isteğin azalmasına veya orgazma ulaşmanın güçleşmesine neden olabilir.

Erkek faktörü
Erkeğin cinsel sorunlar yaşaması her iki tarafın da cinsellikten aldığı zevki etkileyebilir. Erkeklerin pek çoğu yaşamın bir döneminde ereksiyonla ilgili sorunlar (ereksiyon olamama ya da ereksiyonu sürdürememe) yaşayabilir.

Ereksiyon bozuklukları çoğunlukla fiziksel ya da tıbbi durumlara bağlıdır.

SORUNUNUZ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORSANIZ
Yaşamın bir döneminden hemen hemen her çift seksle ilgili bir sorun yaşar. Bazı sorunlar kendiliğinden ortadan kalkabilirken bazılarının da sabırla ve özenli ve bilgili bir eşin yardımıyla aşılması mümkün olur. Bazı sorunların çözümü de daha fazla çaba ve yaklaşım değişimlerini gerekli kılabilir.

Seksten zevk almanıza engel olan bir sağlık durumunuz olduğunu düşünüyorsanız, doktorunuzla görüşmelisiniz. Pelvik, gental veya vajinal bölgedeki ağrılar bir sorun olduğuna işaret edebilir.
Doktorunuz size yardımcı olabileceği gibi, sizi başka uzmanlara da yönlendirebilir. Eşler için cinsel danışmanlık genellikle kısa sürelidir ve oldukça yararlı olmaktadır.

SON OLARAK
Kendinizi cinsel olarak ifade edebilme kabiliyeti yaşam boyu devam eder. Bu kabiliyetin beslenmesi gereklidir. Bu, tatmin duygusunun önemli bir parçasıdır.

Bütün kadınlar için cinsel ihtiyaç ve endişeler hakkında konuşmak asla sona ermemesi gereken bir süreç olmalıdır.

Cinsel sorunlar yaygındır. Sizin de cinsellikle ilgili sorunlarınız varsa, sizi anlayacak ve yardımcı olabilecek pek çok kişi ve uzmanın var olduğunu unutmamalısınız.