Buradasın Ankara Psikolog » PSİKOLOJİ » Katalepsi Nedir?

Katalepsi Nedir?

Katalepsi, sinir sistemindeki sorunlardan kaynaklanan ve kas esnemezliğine neden olan bir semptomdur. Bu semptoma sahip olan kişiler dokunma duyularında daha az bir duyarlılık yaşarlar ve acıyı daha az hissederler.

Katalepsi genelde kişilerin konuşmaya cevap vermemesine neden olur. Katatoni ile (hareket yoksunluğu, genel tepkisizlik ve ilginç hareketleri içeren bir durum)  katalepsi arasında bir benzerlik vardır. Fakat ondan farklı olarak katalepsinin altında yatan sebep fizyolojiktir ve belirli hareketlere sebep olmaz.

Katalepsinin Belirtileri

Bir kişide katalepsi olup olmadığını anlamak için aşağıdaki belirtilerin varlığı takip edilebilir:

-Aşırı katı bir vücut duruşu

-Acıya karşı azalmış bir hassasiyet

-Kol ve bacakların hareket ettirildiğinde bile eski durumuna dönmesi

-Özellikle nefes olmak üzere vücut işlevlerinin yavaşlaması

-Kas kontrolünün ya tamamen ya da kısmen kaybolması

Katalepsi Sebepleri ve Tedavisi

Katalepsi tıpkı Parkinson ya da epilepsi gibi nörolojik kaynaklı bir semptomdur. Kokain gibi belirli türde ilaçların bırakılması da katalepsiye sebep olabilir. Çok nadir olarak görülse de bazı aşırı duygu deneyimlerinin de katalepsiye yol açtığı bilinmektedir. Ayrıca anti-psikotik ilaçlar da şizofrenilerde katalepsiye sebep olabilmektedir.

Tedavisi temel olarak nörolojik sorunun düzeltilmesidir. Kas gevşeticiler katalepsili kişilerin düzelmesinde etkili olabilmektedir. Eğer katalepsi yoğun bir korku ya da travma gibi bir şok sonucu ortaya çıktıysa bu durumun kendiliğinden geçmesi beklenir. Ama süre sonunda hala geçmediyse bazı ilaçlar ya da psikoterapi, katalepsinin altında yatan nedeni bulup çözümlemede etkileyici olmaktadır.