Buradasın Ankara Psikolog » PSİKOLOJİ » Misofobi Nedir?

Misofobi Nedir?

Misofobi, bir kişinin mikroplardan ya da pislikten duyduğu aşırı korkuyu ifade eden bir fobidir. Bu fobinin temelinde sadece mikroplardan değil, aynı zamanda kirlilikten, hastalıktan, vücut sıvılarından, bakterilerden ve bulaşıcı hastalıklardan takıntılı derecede korkma hali vardır.

Mikroplardan veya pislikten uzak durmak misofobi anlamına gelmez. Misofobiyi farklı yapan şey, kişinin bu korkularının günlük hayatını önemli ölçüde sekteye uğratmasıdır. Ayrıca bu kişide kirlenme hissinin getirdiği stres ile birlikte devamlı el yıkama durumunun ortaya çıktığı da görülür.

Son yıllarda oldukça yaygın bir şekilde bulunan ve kişiyi mikroplardan ve bakterilerden arındırdığını söyleyen antibakteriyel ürünlerin sık kullanımı da kişilerde misofobiyi tetikleyebiliyor. Bu ürünler ayrıca antibiyotik dirençli bir bakteri üreterek, normal bakterilerden çok daha zararlı hale geliyor.

Misofobinin Belirtileri

Misofobi tanısı koyabilmek için bir insanın mikroplardan tuhaf bir şekilde kaçması yeterli olmayabilir. Bu tanının koyulabilmesi için kişinin günlük hayatının veya kişinin sağlığının bu durumdan etkilenmesi gerekir. Misofobili insanlarda görülen ortak özellikler:

-Obsesif el yıkama

-Temiz olma takıntısı

-Kirli ya da mikroplu görülen yerlerden kaçma

-Antibakteriyel ürünlerin aşırı kullanımı

-Kendi çocuklarının mikrop kapacağı korkusu

Nasıl Tedavi Edilir?

Misofobi obsesif kompülsif unsurlar taşıdığı için, bu rahatsızlığın olduğu kişilerde aynı zamanda obsesif kompülsif bozukluk da görülebilir. OKB tedavisinde kullanılan bir terapi yöntemi ayrıca bu tür korkuların geçmesinde de kullanılabilir. Maruz bırakma terapisi, hipnoz ya da kaygı düzenleyici ilaçlar da ayrıca kullanılan yöntemlerdendir.