Buradasın Ankara Psikolog » PSİKOLOJİ » Psikoterapi Hakkında Bilmeniz Gereken 5 Şey

Psikoterapi Hakkında Bilmeniz Gereken 5 Şey

Eğer ilk defa psikoterapiye başlayacaksınız bilmeniz gereken birkaç önemli şey var. Psikoterapinin etkililiğini artıran en önemli etmenlerden birisi güçlü danışan-terapist ilişkisidir. Fakat terapiye ilk defa başlayan birçok kişi için bu ilişki biraz kafa karıştırıcı olabilir.

Terapistinizin uyguladığı yaklaşım türü de aranızdaki ilişki için belirleyici olabilir. Hangi yaklaşım kullanılırsa kullanılsın, belli bir seviyede yakınlık ve dürüstlük terapinin gidişi için önemlidir. Sırlarınızı ve kişiliğinizin en derin meselelerini konuşacağınız için bazen terapi korkutucu gelebilir. Bu konuda bilgi sahibi olarak giderseniz içiniz biraz daha rahat olur.

Eğer bir terapiye başlayacaksınız işte bilmeniz gereken birkaç şey:

Terapistiniz arkadaşınız değildir.

Görüşmelerinizde büyük ihtimalle daha önce kimseye anlatmadığınız şeyleri terapistinize anlatacaksınız. İyi terapistler aktif ve dikkatli dinleyicilerdir ve size karşı daima empati, anlayış ve koşulsuz kabullenme ile yaklaşırlar. Bu yaklaşım sonucu terapistinize kendinizi daha yakın hissedebilirsiniz.

Fakat burada dikkat etmeniz gereken en önemli şey karşınızdakinin sadece terapistiniz olduğudur. Arkadaşlıklarda karşılıklı bir duygusal alış veriş söz konusudur. Ancak terapide sadece sizin meseleleriniz konuşulur.

Terapistinizin bir profesyonel olduğunu ve sadece orada sizin sorunlarınızı dinlemek, yetki alanı içerisinde yardımcı olmak için bulunduğunu unutmayın.

Değişim için iyi bir ilişki yeterli değildir.

Sorunlarınız hakkında profesyonel birisiyle konuşmak sizi iyi hissettirebilir fakat konuşmak tek başına sizin davranışlarınızı değiştiremez. Terapistinizle aranızda kurulan bağ değişim sürecini kolaylaştırsa da bir davranışı değiştirmek kolay değildir. Bunun için değiştirmek istediğiniz şeyleri neden istediğiniz üzerine terapide detaylıca düşünmeli ve bu değişimleri hayatınıza nasıl yansıtabileceğinizi incelemelisiniz.

Hemen sonuca ulaşmayı beklemeyin.

Terapi zaman alan bir süreçtir ve bu geçen zaman her kişiye göre değişkenlik gösterir. Haftalık olarak yapılan terapi seanslarında değişimin görülebilmesi için en azından birkaç ayın geçmesi gerekir.

Bir araştırmaya göre insanların %50’si 8. seanstan sonra değişim göstermeye başladıklarını, %75’i ise 6. aydan sonra önemli ilerlemeler kat ettiklerini ifade etmişlerdir.

Bu süreci hızlandırmak için ilk aşamada kurulan ilişki çok önemlidir. Bu yüzden terapilerde arkanıza yaslanıp pasif durmak ve değişimin kendiliğinden gerçekleşmesini beklemek sizin işinizi daha uzatacaktır.

Sorumluluğunuz olduğunu unutmayın.

Terapistiniz, sizin kendinizi farklı açılardan keşfetmenize yardımcı olur ancak sizin için kararlar alamaz. Terapi, terapistinize ruhsal sorunlarınızı söyleyip ve ondan ne yapmanız gerektiğini beklemek değildir. Psikoterapistler sizin hayatınızı sürdürmenize ve iyi kararlar almanıza yardımcı olacak psikolojik becerilerinizi geliştirmekle yardımcı olurlar. Sizin için hiçbir zaman karar almaz, kendi sorumluluklarınızı yerine getirmenizi beklerler.

Mücadeleye hazır olun.

Terapistiniz duygularınızı, davranışlarınızı, deneyimlerinizi ve hayata karşı duruş şeklinizi ortaya çıkarır. Bunun sonucunda zorluklara karşı daha dayanıklı bir hale gelirsiniz ve daha tatmin edici bir hayat yaşarsınız. Ancak bu süreç sanıldığı kadar kolay değildir. Öyle noktalarda tıkanıp kalırsınız ki bazen terapiyi bile bırakma aşamasına gelirsiniz. Bu takıldığınız noktalar aslında sizin için önemli fırsatlardır. Buraları terapistinizle konuşmak ve onun size yardımcı olmasına izin vermek, mutlu ve güzel bir geleceğin kapılarını açmak demektir. Denemekten vazgeçmeyin!

Gülden Akyol 13 Kasım 2015 - 23:39

Her hafta terapiye gitmemek için sizce çok geçerli bir sebebiniz olabilir. Bu değişimin getirceği zorluk ve acıyı bilen bilinçaltınızın bir oyunudur. Aman oyuna gelmeyin.

Cevapla