Buradasın Ankara Psikolog » Psikoterapi Teknikleri » 2 Dakikalık Terapi Örümcek Korkusunu Nasıl Yener

2 Dakikalık Terapi Örümcek Korkusunu Nasıl Yener

Eğer örümceklerle aynı odada kalmak fikri bile sizin tüylerinizi ürpertiyor ve bu sekiz bacaklı canlılarla yüz yüze gelmekten korkuyorsanız siz de toplumun %30’luk bir kısmında yer aldığı düşünülen araknofobiye sahipsiniz. Ama yeni bir çalışmaya göre bu örümcek korkusunu beta-bloklayıcıların kullanıldığı ve maruz bırakma tedavisinin kullanıldığı 2 dakikalık bir terapiyle yenebilirsiniz.

Araştırmacılar, kısa bir süreliğine kişiyi tarantulaya maruz bıraktıktan sonra, göğüs ağrısı ve yüksek kan basıncının tedavisinde kullanılan propranolol isimli beta-bloklayıcınınaraknofobisi olan kişilerin korkularını azalttığını tespit ettiler.

Amsterdam Üniversitesi Klinik Psikoloji bölümünden Dr. MerelKindt’e göre bu tedavi yaklaşımı sadece araknofobiye değil diğer kaygı bozukluklarına da iyi gelebilir.

15 yıl önce oluşturulan ve bu çalışmada da temel alınan “yeniden toparlanma” teorisine göre anılar belirli bir biçimde aktifleştirilerek üzerindeki psikolojik etkileri değiştirebilir. Bu yaklaşım özellikle travma sonrası stres bozukluğunun tedavisinde oldukça sık kullanılmaktadır.

“Yeniden toparlanma” teorisindeki fikri hayvan çalışmaları ve sağlıklı bireylerle gerçekleştirilen araştırmalarda da daha önce kullanan ekip şimdi bu konuyu korkular ve fobiler bağlamında ele alıyor.

Araknofobisi olan 45 katılımcı 2 dakika tarantulaya maruz bırakılıyor ve bu onların gerçek hayatta deneyimledikleri gibi bir korku yaratıyor.

Örümceğe maruz bırakıldıktan sonra katılımcılar rasgele dağıtılarak bir grupa 40 mg’lıkpropranolol, diğer gruba ise plasebo veriliyor.

Plasebo alan grupla karşılaştırıldığında, propranolol alan grupta anlamlı derecede örümcekten korkma ve kaçınma davranışlarında azalma olduğu gözlemleniyor. Bu etki çalışmadan 1 yıl sonra bile hala devam ediyordu.

Araştırma ekibi bu tedavi yaklaşımının artık birçok farklı fobi için de kullanılabileceğini öneriyor ve bu tedavi biçiminin terapilerden daha etkili olduğunu iddia ediyorlar.

Bu tedavi ise sürekli devam eden farmakolojik tedavilerle psikoterapi tedavileri arasındaki çatışmayı ve rekabeti artıracakmış gibi görünüyor.

Lisa 20 Mayıs 2018 - 18:27

O örümcek resmi şart mıydı şimdi? telefonu elimden fırlattım bildiğin…

Cevapla