Buradasın Ankara Psikolog » Fobiler ve Korkular » Agorafobi Nedir?

Agorafobi Nedir?

Korku herkesin deneyimlediği oldukça normal bir insan tepkisidir. Ama bazen korkularınız sizi sosyal hayattan ve dünyadan soyutlayabilir.Agorafobi, açık alan korkusu olarak tanımlanır.

Eğer agorafobiniz varsa:

-Toplu taşıma araçlarıyla seyahat etmekten (otobüs, tren, gemi ya da uçak)

– Geniş ve açık alanlar (park yerleri, köprüler)

-Kapalı alanlar (mağazalar, sinemalar)

– Kalabalıklar ya da sırada beklemek

– Dışarıda ya da evde yalnız olmak sizin için kaygı ve korku dolu bir şey olabilir.

Yani agorafobiye sahip kişiler kendilerini güvende hissettikleri ortamların dışına çıktıklarında yoğun bir korku deneyimlerler. Bu yerlere genellikle yakın ve güvendikleri birileriyle gittiklerinde kendilerini rahat hissedebilirler.

Agorafobi  Nedenleri

Agorafobiye neyin sebep olduğu tam olarak bilinmiyor. Fakat ortada tehlikeli bir durum olmadığında bile panik atak belirtilerinin kendisini gösterdiği biliniyor.

Toplumun %1’inden az bir kesimi agorafobiye sahip olurken, kadınlarda erkeklere nazaran iki kat daha fazla görülmektedir. Ayrıca ergenlerde ve gençlerde agorafobi daha sık görülmektedir.

Belirtileri:

Eğer agorafobiye sahip kişiler bu durumlarda kalırlarsa terleme, baş dönmesi, çarpıntı, yutkunmakta zorluk, göğüs ağrısı, bulantı veya ölüm korkusu gibi panik atağa oldukça benzer semptomlar sergileyebilirler.

Bu semptomlar kişinin sosyal yaşantısını oldukça etkileyebilmekte ve kişiyi eve bağımlı bir hale getirebilmektedir. Bu durumda da kişinin yaşantısı ve geleceği için sorun oluşturmaktadır.

Agorafobi  Tedavisi

İlaç, terapi veya ikisinin kombinasyonu agorafobinin tedavisinde kullanılmaktadır.

Terapi: Bilişsel davranışçı terapi tekniklerinin, rahatlama ve nefes egzersizlerinin agorafobinin tedavisinde etkili olduğu bilinmektedir.

İlaç: Doktorlar anti depresan ve kayıg önleyici birçok ilacı agorafobinin tedavisinde kullanmaktadır. Başlangıçta düşük dozla başlanan bu ilaçlar beyindeki serotinin seviyesini yükseltmektedir.