Buradasın Ankara Psikolog » Öfke Kontrolü ve Stres Yönetimi » Diş Gıcırdatmanın Temel Nedeni: Stres

Diş Gıcırdatmanın Temel Nedeni: Stres

Tıpta bruksizm olarak bilinen diş gıcırdatma, engellenemez biçimde dişlerin sıkılarak birbirine kenetlenmesi ve diş yüzeyinin öğütülmesine kadar varan bir harekettir. Dişleri sıkma ve gıcırdatma genellikle bilinçsiz oluşur. En çok uyku sırasında ve stresli zamanlarda görülür ve hayat kalitesinin önemli ölçüde etkiler.

Bruksizmi olanlar dişlerinin ağrıması yüzünden bilmeden dişlerini çektirirler. Farkında olunmayan bu hareketler yüz ve çene ağrıları ile diş minesinde aşınmaya yol açar. Diş gıcırdatma çok yaygın bir sorundur ve hemen hemen 3 kişiden birinde görülür. Hem yetişkin hem de çocukları etkileyen bir problemdir. Çoğu zaman diş hekimi kontrolünde farkedilir.

Bruksizm öfkeli, stresli ve endişeli insanlarda daha fazladır. Bir diğer neden dişlerin çektirildikten sonra kalan dişlerin kayarak hatalı konumlanmasıdır. Bruksizm hastaları kontrol altına alınmadığı takdirde dişler ağır biçimde hasar görebilir. Çene kemiği ve eklemlerinde ağrıya yol açar ve bunun sonucunda çenede kayma ve ses çıkarmalar başlar.

Bruksizmin teşhisi diş hekimi tarafından koyulur. Diş mineleri hasar alarak çatlamış ve taç denilen bölümler kısmen ya da tamamen düzleşmiştir. Kemik yapısında farklılıklar gözükür. Hastalar sabah uyandıklarında diş ve çene ağrısından şikayetçidir.

Bruksizm tedavisinde en önemli nokta davranış değişikliğine gidilmesidir. Kişinin rahatlama ve stresi azaltma yollarını öğrenerek, öfkeleri ile başa çıkmaları gerekir. Bunun yanında diş hekimleri tarafından hazırlanan ve plak olarak adlandırılan plastik ağız kalıbı ile yüz kasları bir nebze kontrol altına alınabilmekte ve dişler kenetlenmeye çalışılsa da bunun zarar vermemesi sağlanmaktadır. Bruksizm tedavisinde psikolojik yöntemler de kullanılabilmektedir..

Zamanında kontrol altına alınmayan diş kenetlenme ve gıcırdaması zaman geçtikçe ciddi çene ve eklem bozukluklarına yol açabilir ve hastanın yaşayışını önemli ölçüde etkiler