Buradasın Ankara Psikolog » Öfke Kontrolü ve Stres Yönetimi » Öfkenin Sağlığa Etkileri

Öfkenin Sağlığa Etkileri

Öfkenin Fiziksel ve Psikolojik Etkileri

Öfke, özellikle de kontrolden çıkan öfke, tıpkı stres gibi, vücutta birçok hastalığın ortaya çıkmasına ya da hastalıkların tetiklenmesine neden olur. Aşırı öfkeli olan, öfkelerini dizginleyemeyen, öfkelerinin kurbanı olan insanlarda başta birçok psikolojik sorunlar yaşanabilir.

Öfkenin sağlığa etkileri şöyledir:

Kalp hastalıkları: Öfkenin vücutta birikmesi, kalp çarpıntısına neden olur. Kalbin hızını arttırır. Kalp damarlarında daralmaya ve buna bağlı olarak da kalp krizine neden olabilir.

Hipertansiyon: Öfke kalıcı hipertansiyon oluşturur. Özellikle de hipertansiyonu olan insanların öfkelenmesi ve bunu dizginleyememesi sonucu, tansiyonun ani çıkmasına bağlı olarak beyin kanaması, felç ve hatta ölüm bile yaşanabilir.

Şeker hastalığı: vücutta biriken ve atılamayan öfke şeker hastalığını da tetikleyebilir. Bu biriken öfke vücudun metabolizmasını bozabilir ve bu nedenle de şekerin yükselmesine neden olabilir. Şeker hastası olanların çoğunda öfkeli hal gözlemlenir. Öfkeli oldukları için şeker hastası olmuşlardır.

Ruhsal bozukluklar: öfkenin en çok etkilediği bozuklukların başında ruhsal sorunlar gelir. Öfke bir duygudur ve duygular en başta psikolojiyi ve ruh yapısını etkiler. Bu nedenle de fazla öfkeli olmak, kontrol edilemeyen ve biriken öfke, başta depresyon olmak üzere, panik atak, sinir hastalığı gibi hastalıkları meydana getirir. Öfke depresyona yol açtığı gibi, depresyon da öfkeye yol açabilir. Depresyon hastalarının çoğunun öfkeli gergin ve stresli olması bundan kaynaklıdır.
Genleri hortlatır: Her insan doğuştan genetik olarak bazı hastalık genleri taşırlar. Buna kısacası hastalığa meyilli olma ve hastalığa müsait gen de denilebilir. Bu genleri aktifleştirmeden uykuda tutarsak, hastalığa yakalanmayız. Ancak eğer öfkemizi kontrol edemezsek, öfkemizi yatıştıramazsak ve vücudumuzda uzun süre kalmasını sağlarsa o zaman bu hastalık genleri uykudan uyanabilir ve aktifleşebilir. Böyle bir durumda genetiğimizde taşıdığımız hastalık genleri ortaya çıkmaya ve hastalıklar görülmeye başlar. Uzmanlar son yıllarda kanserin bu denli artış göstermesinin altında yatan nedenlerden birinin de bu birikmiş öfke ve stres olduğunun altını çizmektedirler.

Öfkenin sağlığa etkilerini olumsuzdan olumluya çevirmek bizlerin elindedir. Bunu en başta öfkemizi kontrol altına alarak sağlayabiliriz. Böylece öfkemizin hastalıklara neden olmasını da önleriz.