Buradasın Ankara Psikolog » Psikotik Bozukluklar » Hezeyanlar Hangi Ruhsal Rahatsızlıklarda Görülür?

Hezeyanlar Hangi Ruhsal Rahatsızlıklarda Görülür?

face-in-leaves-smokeHezeyan, ya da kuruntu, dış gerçeklik konusunda aksinde kanıtlar olmasına rağmen kişinin yanlış inançlarını ve çıkarsamalarını ifade eder. Din ile ilgili ya da özel bir kültür içerisindeki sosyal normlara dair yanlış inançlar hezeyan olarak nitelendirilmez. Yarım ya da doğru olmayan bilgi üzerine kurulmuş inançlar da hezeyan özelliği göstermez.

Örnekler

Hezeyanlarda çok çeşitli yanlış inançlar olsa da bunlar genellikle güç, sihir ya da komplolarla ilgilidir. Örneğin, bir insan Papa’nın kendilerini öldüreceğine, perilerin düzenli olarak çoraplarını çaldığına ya da kendi ülkelerindeki liderin başkaları tarafından yerinden edileceğine inanabilirler.

Hezeyanlı Rahatsızlıklar

Şizofreni, demans ve bazı beyin hasarları sonucu hezeyanlar oluşabilir. Kronik madde kullanımı hem hezeyanlara hem de halüsinasyonlara neden olabilir. Diğer hiçbir belirti yoksa, ve hezeyanların nedeni bilinmiyorsa kişi hezeyanlı ruhsal bozukluk tanısı alabilir.

Hezeyanların Tedavisi

Terapi ve bazı durumlarda anti-psikotik ve kaygı düzenleyici ilaçların kullanıldığı ilaç tedavisi hezeyanlar için etkilidir. Ancak, hezeyanları deneyimleyen kişi iş birliği yapmazsa tedavi oldukça güçtür.

Hezeyanlar ve Kültür

Ruh sağlığı uzmanları hezeyanları tedavi ederken kültürel ve dini içeriklere karşı çok hassas olmak zorundadırlar. Oldukça ilginç gelebilen bazı inançlar kimi toplumlar içerisinde oldukça normal olabilir.