Buradasın Ankara Psikolog » Psikotik Bozukluklar » Katafazi Nedir?

Katafazi Nedir?

katafaziAnlamsız gibi gözüken kelimeleri veya ifadeleri aşırı ve tekrar tekrar kullanma durumuna katafazi denir. Katafaziyi diğer konuşma bozukluklarından ayıran şey, bu tekrarlamalara neden olan bir uyaranın çevrede bulunmamasıdır.

Katafaziye Ne Sebep Olur?

Katafazinin en çok görüldüğü ruhsal rahatsızlık şizofrenidir. Şizofrenili insanlarda katafazi konuşma ve düşünce bozukluklarının bir parçası olarak ortaya çıkabilir. Bu bozuklukların neticesinde kişinin davranışlarında diyaloglara odaklanamama, karşıdakinin söylediği veya çıkardığı sesleri otomatik ve bilinçsizce tekrarlama durumu görülebilir. Katafazi kişinin hem düşüncelerini hem de iletişimini olumsuz yönde etkileyen bir durumdur.

Katafazi bazen beyin hasarları, aşırı ilaç kullanımı ya da beynin düşünce ve konuşma ile ilgili bölümlerinde sıkıntıların olmasıyla gerçekleşebilir. Otizm gibi gelişimsel bozukluklarda da katafaziyle karşılaşılabilir.

Katafazi  Tedavisi Nedir?

Eğer katafazi şizofreni ile beraber ortaya çıkan bir durumsa şizofreninin tedavisi ile bu durumun azalması beklenir. Anti-psikotik ilaçlar ya da bireysel terapi, grup terapisi gibi yöntemler bu konuda işe yarayabilmektedir.

Fakat bunun dışında gelişen bir nedense öncelikle katafaziye sebep olan nedenler araştırılmalı ve ona göre bir tedavi planı uygulanmalıdır. Çocuklarda görülebilecek BU rahatsızlık için ergoterapi veya konuşma terapisi etkili olabilmektedir.