Buradasın Ankara Psikolog » Kişilik Bozuklukları » Psikolojide Regresyon ve Nedenleri

Psikolojide Regresyon ve Nedenleri

regresyonPsikolojide regresyon, ya da gerileme, kişinin erken dönemindeki veya çocukluktaki davranışlarını ve halini gösterme durumudur. Bir çocuk örneğin kendi başına uykuya nasıl dalamazsa Alzheimer hastası bir kişi de belki buna benzer çocuksu davranışları sergileyebilir.

Regresyon bir rahatsızlığın belirtisi ya da gelişimin normal bir parçası olabilir. Stres çocuklarda stres gerilemeye neden olan etkenlerin başında gelmektedir. Freudyen psikolojide gerileme, kişinin aşırı kaygı ve stres sonucu olarak erken psikoseksüel döneme dönme isteğidir.

Regresyon Nedenleri

Çocuklar bebeksi davranışları sık sık sergileyebilirler ve bu gelişimlerinin normal bir parçası olarak görülebilir. Özellikle yeni bir kardeşin doğması sonucu çocuklarda ortaya çıkan stres onlarda bu gerileme davranışlarına neden olur. Ayrıca gerileme öğrenme sürecinin bir parçası da olabilir.

Bazı rahatsızlıklar da gerilemeye neden olabilmektedir. Nörolojik durumlar, Azheimer, bazı beyin tümörleri ya da Parkinson hastalığı hem fiziksel hem de psikolojik gerilemelere neden olmaktadır. Aşırı stres altında kalan kişilerde ve kaygı bozukluğu, travma sonrası stres bozukluğu veya depresyon deneyimleyen kişilerde gerileme, bu rahatsızlıkların asıl özelliklerinden olmasa da, bir belirti olabilir.

Regresyon Tedavisi

Çocuklarda gerileme gelişimin normal bir parçası olduğundan tipik bir tedavi süreci izlenmez. Ama gerileme uzun dönemliyse ve otizm gibi bazı gelişimsel durumlarla ilintiliyse bu noktada bir tedavi yöntemi uygulanabilir.

Aşırı stresin yol açtığı gerileme davranışlarına ise hem psikoterapi hem de ilaç tedavisi etkili bir yöntemdir. Bir rahatsızlığa bağlı olarak ortaya çıkan gerileme davranışı için bu rahatsızlığın tedavi edilmesi ve gerekli başa çıkma becerilerinin kazandırılması kişiye yardımcı olacaktır.